„Port Polska” to ambitny projekt infrastrukturalny, zakładający stworzenie nowoczesnego systemu transportowego, w tym międzynarodowego lotniska, sieci Kolei Dużych Prędkości, dróg dojazdowych do lotniska, centrum logistycznego oraz airport city.
– Przez ostatnie dwa lata unikaliśmy licznych prezentacji i medialnych wizualizacji wielkich wydarzeń. Ale robimy tę inwestycję – powiedział Premier Donald Tusk podczas konferencji „Lotnisko Centralne – przyszłość i możliwości”. Projekt ten przestał być jedynie deklaracją i stał się rzeczywistością. W grudniu zawarta została umowa inwestycyjna z Polskimi Portami Lotniczymi, na mocy której PPL przejmie w pierwszym etapie udziały w spółce budującej i zarządzającej lotniskiem po 2032 roku. Kluczowe jest, że zyski z tego dochodowego od pierwszego roku przedsięwzięcia pozostaną w Polsce.
– Dodatkowo w grudniu spółka CPK złożyła 19 wniosków o pozwolenia na budowę. W tym roku uruchomiono przetargi warte 40 miliardów złotych, a w przyszłym ogłoszone zostaną kolejne o podobnej wartości. To jest skala przygotowań, które czyniliśmy przez dwa lata, aby projekt „Port Polska” nabrał dynamiki – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Ochrona interesów i naprawa nieprawidłowości
Rząd na początku skupił się na legislacyjnych rozwiązaniach dotyczących wywłaszczeń, zapewniając osobom dotkniętym inwestycją sprawiedliwe traktowanie i ochronę ich praw. W tym celu wdrożono Program Dobrowolnych Nabyć, który na obszarze planowanego lotniska został już zakończony.
Po przejęciu władzy 15 października rząd musiał uporządkować bałagan pozostawiony przez poprzedników, w tym liczne nieprawidłowości w projekcie CPK. Nieprzypadkowo odpowiedzialny za to przedsięwzięcie minister Horała ujawnił doktrynę poprzedniej władzy – obowiązywała ona w CPK i wszędzie tam, gdzie sięgała władza naszych poprzedników. To była ta słynna doktryna, że „należy kraść zgodnie z procedurami” – powiedział Premier Donald Tusk. Do prokuratury skierowano już sześć zawiadomień – trzy od spółki CPK i trzy od Krajowej Administracji Skarbowej. Ten skrót „CPK” Polacy odczytywali złośliwie i w sumie bez przesady jako „Cały PiS Kradnie” – przypomniał szef rządu.
Powrót strategicznej działki do państwa
Jednym z jaskrawych przykładów nadużyć była działka w Zabłotni. Dziś przedstawiciele Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa podpisali akt notarialny o jej odkupieniu od właściciela po pierwotnej cenie nabycia. Państwo nie straciło na tej operacji dzięki intensywnej działalności urzędników, którzy uparli się, aby odzyskać tę działkę, żeby państwo do tego nie dopłaciło. Dzisiejszy akt notarialny powoduje, że KOWR, a w konsekwencji spółka odpowiedzialna za budowę lotniska dysponuje tym samym gruntem bez dodatkowej opłaty – mówił Prezes Rady Ministrów.
Działka licząca 160 ha, istotna dla linii Kolei Dużych Prędkości, została wyprzedana przez KOWR zaledwie 12 dni przed końcem rządów Zjednoczonej Prawicy za niespełna 23 mln zł, choć w kontekście CPK jej wartość mogła wynieść nawet 400 mln zł.
Najszybsza kolej w Europie i rozwój transportu
„Port Polska” ma umożliwić rozwój Kolei Dużych Prędkości, w tym tras powyżej 300 km/h, czyniąc Polskę posiadaczem najszybszej kolei w Europie. Będziemy dalej to robić, nie gadać. Będziemy mieli najszybsze koleje w Europie i będziemy mieli gęstą sieć połączeń ze wszystkimi województwami, powiatami, wszędzie tam, gdzie kolej powinna do ludzi dotrzeć – zapowiedział Prezes Rady Ministrów.
Kolej Dużych Prędkości będzie integrować się z systemami aglomeracyjnymi i regionalnymi. My nie koncentrujemy się na kilkuset kilometrach czy kilku tysiącach kilometrów Kolei Dużych Prędkości. My pracujemy na całej sieci, na 20 tys. km linii kolejowych – zapowiedział szef resortu infrastruktury.
Rząd przywraca też połączenia lokalne, likwidując luki w sieci transportowej. W tę niedzielę po 14 latach ruszy pociąg z Aleksandrowa do Ciechocinka, a do Łomży pociągi wrócą w czerwcu przyszłego roku po ponad 30 latach przerwy.
Źródło: visinfo24.pl za KPRM
