Close Menu

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    What's Hot

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    Facebook X (Twitter) Instagram
    visinfo24.pl | Twój portal informacyjny
    • Cytat dnia
    • Polska
    • Świat
    • Gospodarka
    • Kultura
    • Sport
    • Rozrywka
    Mapa Wydarzeń
    visinfo24.pl | Twój portal informacyjny
    Home»Polska»Kaski dla dzieci i prawo jazdy od 17. roku życia – nowelizacja Prawa o ruchu drogowym z podpisem Prezydenta
    Polska

    Kaski dla dzieci i prawo jazdy od 17. roku życia – nowelizacja Prawa o ruchu drogowym z podpisem Prezydenta

    Małgorzata Trojanek-ZeraMałgorzata Trojanek-Zera2025-11-280
    Zdjęcie: Canva

    Opracowana w Ministerstwie Infrastruktury ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz mobilności młodych osób, co przyczyni się do zmniejszenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Jednocześnie nowelizacja odpowiada na oczekiwania społeczne, uwzględniając postulaty instruktorów, egzaminatorów, środowiska kierowców zawodowych oraz zatrudniających ich przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe.

    Kaski dla dzieci do 16 lat

    Przepisy opracowane w MI wprowadzają obowiązek używania kasków ochronnych przez kierującego rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego (UTO) – w odniesieniu do osób, które nie ukończyły 16 roku życia. Obowiązek używania kasków ochronnych będzie dotyczył także dziecka w wieku do 7 lat przewożonego na rowerze, rowerze z napędem, wózkiem rowerowym albo w przyczepce rowerowej.

    Obowiązek używania kasków ochronnych nie będzie dotyczył dzieci w wieku do lat 7 przewożonych rowerem w dodatkowym siodełku lub foteliku bezpieczeństwa oraz przewożonych w przyczepie rowerowej, wózku rowerowym lub rowerem przeznaczonym do przewozu osób, jeżeli korzystają z pasów bezpieczeństwa zamontowanych fabrycznie.

    Zmiana przepisów w tym zakresie będzie również wdrożeniem rekomendacji Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczących zwiększenia poziomu bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym. Propozycja wprowadzenia obowiązku używania kasków ochronnych uzyskała ponadto pozytywną rekomendację Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego funkcjonującego w Instytucie Transportu Samochodowego.

    — W przestrzeni publicznej widzimy coraz więcej coraz młodszych użytkowników hulajnóg czy rowerów elektrycznych lub innych urządzeń transportu osobistego. Oni dziś nie mają obowiązku korzystania z kasków ochronnych, choć jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa. Rozwojowi mobilności i postępowi technologicznemu musi jednak towarzyszyć prawo nadążające za zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego cieszy mnie, że jesteśmy na ostatniej prostej do celu, którym jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza najmłodszych Polaków — powiedział minister D. Klimczak.


    W zderzeniach z udziałem hulajnóg elektrycznych powszechne są urazy głowy. To jedna trzecia wszystkich urazów odnoszonych przez użytkowników hulajnóg elektrycznych. Badania pokazują wyraźny związek między niestosowaniem kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej a urazowym uszkodzeniem mózgu.

    Podwyższenie do 13 roku życia wieku dziecka poruszającego się hulajnogą elektryczną

    Przyjęto także zmianę podwyższającą z 10 do 13 roku życia wiek dziecka kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze.

    Prawo jazdy od 17. roku życia – jazda pod okiem doświadczonego kierowcy

    Nowelizacja wprowadza możliwość kierowania samochodami osobowymi (kat. B prawa jazdy) przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat, z doświadczonym kierowcą (opiekunem). Obniżenie dolnej granicy wiekowej odbywa się na wzór innych państw Unii Europejskiej. Prawo jazdy kategorii B jest wydawane 17-latkom m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech.

    Młody kierowca do ukończenia 18 roku życia będzie korzystał z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy 17-latka będzie ważne tylko w Polsce. Co najważniejsze, jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ kierowca taki będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy, przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat. Osoba towarzysząca będzie musiała mieć ukończone co najmniej 25 lat, posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, nie może mieć zakazu prowadzenia pojazdów orzeczonego w ciągu ostatnich 5 lat oraz nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków.

    Do czasu ukończenia 18 lat nie będzie można także przewozić osób taksówką ani wykonywać transportu drogowego rzeczy, np. jako kurier.

    Okres próbny dla młodych stażem kierowców

    Ustawa wprowadza dwuletni okres próbny dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B (w przypadku młodych kierowców – trzyletni okres próbny lub do ukończenia przez kierowcę 20 lat). W okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami. Obowiązywał ich będzie limit 0,0 promila alkoholu we krwi lub 0,0 mg w 1 dm3 wydychanego powietrza oraz 0,0 ng/ml środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie.

    Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów karnych, będzie miał obowiązek ukończenia praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Popełnienie dwóch wykroczeń w okresie próbnym będzie skutkowało wydłużeniem go o 2 lata.

    Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym

    Kolejnym rozwiązaniem jest zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

    Większość ofiar śmiertelnych to skutek wypadków drogowych poza obszarem zabudowanym, spowodowanych jazdą z nadmierną prędkością, dlatego w ocenie MI konieczne jest rozszerzenie obecnego przepisu obejmującego zatrzymywanie prawa jazdy na obszarze zabudowanym na takie drogi.

    Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy

    Częstym zjawiskiem jest łamanie zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h. Dziś grozi za to jedynie przedłużenie zakazu do 6 miesięcy. W procedowanych zmianach, osoba kierująca pojazdem pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem uprawnień.

    Redukcja punktów karnych nie za wszystkie wykroczenia

    Nowym rozwianiem jest ograniczenie w możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe w skutkach wykroczenia, m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także drastyczne przekraczanie prędkości.

    Zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h

    Odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez rolników jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Ciągniki rolnicze dziś są bardzo nowoczesne, dużo bezpieczniejsze niż kiedyś, przystosowane do poruszania się z dużo większą prędkością, są też dużo lepiej wyposażone. Nie ma więc uzasadnienia dla ograniczeń, takich jak dla pojazdów sprzed kilkudziesięciu lat.

    Obniżenie wieku kierowców wykonujących krajowe przewozy drogowe osób

    Opracowana w MI ustawa przewiduje także obniżenie wieku kierowców autobusów wykonujących krajowe przewozy osób, a tym samym wpisuje się w działania rządu związane z walką z deficytem kierowców zawodowych. Dzięki tym zmianom, już 18 letni kierowca zawodowy będzie mógł wykonywać przewozy na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km.

    Korzystanie z buspasów

    Nowelizacja kodeksu drogowego wprowadza ponadto możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy zespołów ratownictwa medycznego, również bez włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych, a do 31 grudnia 2027 roku przedłużona zostaje możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy elektryczne i napędzane wodorem.

    Egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E i T również poza granicami administracyjnymi miast

    Umożliwione zostanie przeprowadzanie egzaminów państwowych w zakresie kategorii C, C+E i T prawa jazdy (pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t, pojazdy członowe np. ciągnik siodłowy z naczepą oraz ciągniki rolnicze z przyczepą), w części praktycznej, na placu manewrowym zlokalizowanym poza obszarami administracyjnymi miast. Przeniesienie miejsca praktycznej części egzaminu wpłynie na urealnienie egzaminu oraz nie obciąży dodatkowo, w wielu przypadkach bardzo nasilonego ruchu miejskiego, udziałem w nim ciężkich pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy oraz egzaminowania.

    Źródło: KPRM/Ministerstwo Infrastruktury

    Małgorzata Trojanek-Zera

    Czytaj więcej

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    2025-12-23

    Wypadek w kopalni Pniówek. Zginęło dwóch górników

    2025-12-22

    Referendum odwoławcze Kraków: rusza zbiórka podpisów przeciw Miszalskiemu

    2025-12-22
    Czytaj również

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    2025-12-230 Views

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    2025-12-230 Views

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    2025-12-231 Views
    Nie przegap
    Świat 2025-12-23

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    W Brukseli doszło do kolejnego zwrotu akcji wokół umowy handlowej z krajami Mercosur. Zapowiadane na…

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    Wypadek w kopalni Pniówek. Zginęło dwóch górników

    Bądźmy w kontakcie
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    O Portalu
    O Portalu

    Twoje nowe źródło wiarygodnych informacji.
    Kultowa "Mapa Wydarzeń" powraca w nowej odsłonie.
    Największa baza lokalnych wydarzeń kulturalnych, sportowych oraz rozrywkowych.

    Codziennie aktualne informacje oraz nowe wydarzenia w Twojej okolicy na visinfo24.pl.

    E-mail: portal@visinfo24.pl

    Facebook X (Twitter) YouTube
    Kontakt

    Dział Sprzedaży i Marketingu
    marketing@visinfo24.pl

    Portal
    portal@visinfo24.pl

    Patronaty
    patronat@visinfo24.pl

    Adres Redakcji
    ZERA GROUP sp. z o. o.
    ul. Cieszyńska 434
    43-382 Bielsko-Biała

    Redaktor Naczelny
    Łukasz Zera
    Prezes Zarządu i Redaktor Naczelny

    Na skróty

    Polska

    Świat

    Gospodarka

    Kultura

    Rozrywka

    Sport

    Polityka Prywatności i RODO

    Reklama na portalu visinfo24.pl

    © 2025 ZERA GROUP sp. z o. o. | Designed by MARROB Studio Interactive.
    • Strona główna
    • Polska
    • Świat
    • Gospodarka
    • Kultura
    • Rozrywka
    • Sport

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.