Close Menu

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    What's Hot

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    Facebook X (Twitter) Instagram
    visinfo24.pl | Twój portal informacyjny
    • Cytat dnia
    • Polska
    • Świat
    • Gospodarka
    • Kultura
    • Sport
    • Rozrywka
    Mapa Wydarzeń
    visinfo24.pl | Twój portal informacyjny
    Home»Gospodarka»Polskie banki a narzędzia oparte o AI
    Gospodarka

    Polskie banki a narzędzia oparte o AI

    Robert ZeraRobert Zera2025-07-230
    Zdjęcie: EnvatoElements

    Największe banki w Polsce i na świecie wykorzystują obecnie tylko część możliwości, jakie dają narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (AI), wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Kearney. Rozwiązania AI zdecydują o przyszłości sektora i pozycji konkurencyjnej banków i fintechów.

    Eksperci Kearney zidentyfikowali siedem obszarów, w których AI może poprawiać jakość i efektywność obsługi: zdalna aktywacja kont w ciągu kilku minut, prostszy proces oceny klienta zgodnie z zasadami „poznaj swojego klienta” (KYC) i przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML), wsparcie decyzji finansowych, personalizowanie i rozszerzanie usług, sprzedaż oparta o wydarzenia w życiu klienta, precyzyjna i szybka obsługa dostępna całodobowo oraz interfejs głosowy w aplikacji mobilnej.

    Polskie banki – pionierzy w Europie w korzystaniu ze zdobyczy nowych technologii – osiągnęły już wysoki poziom zaawansowania w zdalnej aktywacji kont. Wykorzystują do tego selfie, OCR (przetwarzanie obrazów na tekst), e-dowody, a w niektórych przypadkach także automatyczną analizę dokumentów.

    „Polskie banki uważane są za innowacyjne i nowoczesne – to efekt rozwiązań wdrażanych konsekwentnie przez sektor w ostatnich dwudziestu latach. Pod względem zaawansowania usług cyfrowych i mobilnych wyprzedzają wiele banków w innych krajach rozwiniętych – mówi Krystian Kamyk, partner i dyrektor zarządzający Kearney w CEE oraz współautor raportu. – Przejście na wyższy poziom i utrzymanie dotychczasowego tempa rozwoju będzie wymagało od polskich banków zastosowania algorytmów, które analizowałyby zachowania klienta w czasie rzeczywistym”.

    Algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają proaktywnie proponować klientom skorzystanie z dostępnych w ofercie możliwości, a następnie udoskonalają swoje sugestie na bazie historii interakcji.

    Eksperci Kearney zwracają uwagę na korzyści wynikające z użycia narzędzi AI, dzięki którym banki mogą podnieść poziom bezpieczeństwa oraz lepiej dopasować ofertę do potrzeb klienta. Algorytmy mogą na bieżąco analizować profil ryzyka klienta, samodzielnie prosić o aktualizację danych lub przesłanie dodatkowych dokumentów. Próby oszustw mogą być wykrywane w czasie rzeczywistym. Pozwalają na to techniki biometrii behawioralnej, które analizują tempo i kolejność wpisywania danych lub wykorzystywane urządzenia i wykrywają odstępstwa od normy.

    Narzędzia AI mogą też wspierać klienta w zarządzaniu finansami. W oparciu o analizę wydatków, wpływów i zobowiązań algorytmy mogą w czasie rzeczywistym sugerować konkretne działania takie jak przesunięcie środków, rozłożenie większego wydatku na raty lub ostrzegać o ryzyku przekroczenia budżetu. Spersonalizowana analiza w połączeniu z poszerzaniem usług oferowanych przez banki sprawia, że bankowe aplikacje stają się narzędziem wspierającym codzienne aktywności klientów. Za ich pomocą klienci mogą szybciej i łatwiej dokonywać drobnych płatności – doładowań telefonu, opłat za subskrypcje, bilety miejskie i parkingi, a także przyspieszyć płatności za e-zakupy.

    Ponadto narzędzia AI monitorują zachowania i zdarzenia życiowe klienta, by trafnie przewidywać jego potrzeby produktowe i we właściwym momencie rekomendować konkretne oferty, takie jak karta kredytowa, kredyt gotówkowy, lokata czy ubezpieczenie. Propozycje są wyświetlane w sposób zautomatyzowany, często z opcją natychmiastowej akceptacji w aplikacji mobilnej.

    Tego rodzaju rozwiązania są nadal na początkowym etapie rozwoju w polskich bankach, jak wynika z analiz Kearney. Dostępne są narzędzia do kategoryzacji wydatków i podstawowej analizy finansowej, jednak wsparcie decyzyjne oparte na AI, w szczególności rekomendacje lub ostrzeżenia kontekstowe, są dopiero w fazie koncepcji. Znaczna część banków rozwija swoją ofertę produktów, natomiast wdrożenia algorytmów opartych o analizę zachowań i kontekstu zdarzeń, takich jak na przykład propozycja oferty ubezpieczenia związana z zakupem biletu lotniczego, jest nadal sporadyczna.

    „Tak zwany lifestyle banking, w którym usługi finansowe w aplikacji stają się centrum zarządzania codziennymi sprawami klienta, można dzięki nowoczesnym technologiom udoskonalić zwiększając personalizację oferty – mówi Karolina Leśkiewicz, dyrektorka w warszawskim biurze Kearney i współautorka raportu. – Narzędzia AI kształtują trendy współczesnej bankowości i pomagają budować przewagę konkurencyjną podmiotów, które z nich korzystają”.

    Narzędzia AI mogą być wykorzystane również, by zwiększać efektywność obsługi – klient może mieć całodobowo kontakt z bankiem bez konieczności czekania. AI może przejąć kontakt z klientem w kanałach takich jak czat, połączenie głosowe czy e-mail, automatyzując odpowiedzi i przekierowując sprawy do konsultantów tylko w razie potrzeby. Kluczowe dla banków jest wykorzystanie algorytmizacji do zwiększenia precyzji i poprawności odpowiedzi oraz zakresu spraw wymagających obsługi możliwych do załatwienia zdalnie. Dla klientów starszych lub preferujących proste i tradycyjne formy komunikacji sprawdza się zwłaszcza interfejs głosowy – użytkownik może sterować aplikacją mobilną i wykonywać operacje za pomocą poleceń wydawanych w rozmowie.

    Z analiz Kearney wynika, że niektóre banki wdrożyły voiceboty na infoliniach, jednak nie pełnią one jeszcze roli pełnoprawnych asystentów. Natomiast funkcjonalność głosowa w aplikacjach mobilnych została wdrożona w części banków, ale jest traktowana jako rozwiązanie dodatkowe, a nie główny kanał interakcji.

    Jak wynika z raportu Kearney, klienci banków, którzy w ostatnim roku uruchamiali konta lub nowe usługi w zdecydowanej większości mieli świadomość, że ich obsługa przebiega ze wsparciem narzędzi AI. Eksperci zwracają uwagę jednak na niską gotowość klientów na kontakt z AI – blisko co trzeci deklaruje brak lub bardzo niską otwartość na korzystanie z tych rozwiązań, a niemal połowa nie jest do nich w pełni przekonana.

    Źródło: PAP MediaRoom za Kearney

    Robert Zera

    Czytaj więcej

    „Smartfony na kółkach” w raporcie OSW o chińskiej motoryzacji

    2025-12-18

    Volkswagen zamknął fabrykę w Niemczech

    2025-12-17

    Ile kosztuje leczenie pacjenta w Polsce

    2025-12-15
    Czytaj również

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    2025-12-230 Views

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    2025-12-230 Views

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    2025-12-231 Views
    Nie przegap
    Świat 2025-12-23

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    W Brukseli doszło do kolejnego zwrotu akcji wokół umowy handlowej z krajami Mercosur. Zapowiadane na…

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    Wypadek w kopalni Pniówek. Zginęło dwóch górników

    Bądźmy w kontakcie
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    O Portalu
    O Portalu

    Twoje nowe źródło wiarygodnych informacji.
    Kultowa "Mapa Wydarzeń" powraca w nowej odsłonie.
    Największa baza lokalnych wydarzeń kulturalnych, sportowych oraz rozrywkowych.

    Codziennie aktualne informacje oraz nowe wydarzenia w Twojej okolicy na visinfo24.pl.

    E-mail: portal@visinfo24.pl

    Facebook X (Twitter) YouTube
    Kontakt

    Dział Sprzedaży i Marketingu
    marketing@visinfo24.pl

    Portal
    portal@visinfo24.pl

    Patronaty
    patronat@visinfo24.pl

    Adres Redakcji
    ZERA GROUP sp. z o. o.
    ul. Cieszyńska 434
    43-382 Bielsko-Biała

    Redaktor Naczelny
    Łukasz Zera
    Prezes Zarządu i Redaktor Naczelny

    Na skróty

    Polska

    Świat

    Gospodarka

    Kultura

    Rozrywka

    Sport

    Polityka Prywatności i RODO

    Reklama na portalu visinfo24.pl

    © 2025 ZERA GROUP sp. z o. o. | Designed by MARROB Studio Interactive.
    • Strona główna
    • Polska
    • Świat
    • Gospodarka
    • Kultura
    • Rozrywka
    • Sport

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.