Close Menu

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    What's Hot

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    Facebook X (Twitter) Instagram
    visinfo24.pl | Twój portal informacyjny
    • Cytat dnia
    • Polska
    • Świat
    • Gospodarka
    • Kultura
    • Sport
    • Rozrywka
    Mapa Wydarzeń
    visinfo24.pl | Twój portal informacyjny
    Home»Gospodarka»Kantar Polska: rośnie liczba konsumentów jabłek
    Gospodarka

    Kantar Polska: rośnie liczba konsumentów jabłek

    Małgorzata Trojanek-ZeraMałgorzata Trojanek-Zera2025-07-090
    Kantar_Polska_rosnie_liczba_konsumentow_jablek_Polska
    Zdjęcie: PAP MediaRoom

    Wiosna przyniosła znaczące wzrosty ilości konsumentów jabłek. Realizowany przez Kantar Polska monitoring konsumpcji owoców i warzyw, pokazuje, że coraz więcej Polaków je jabłka. Pierwsze oznaki poprawy koniunktury odnotowano zimą, porównując „styczeń do stycznia” po raz pierwszy od lat ilość konsumentów nie spadła. Wiosna przyniosła pierwsze od 5 lat, od kiedy prowadzone są comiesięczne badania, znaczące wzrosty ilości konsumentów. Wyniki komentują sadownicy.

    „>>Bo jabłka są fajne!<< – z takim hasłem umieściłam post o wzroście liczby konsumentów jabłek na stronie „Jabłka Wielkopolskie”. Małymi krokami, ale udaje nam się odczarowywać postrzeganie tych owoców. Jabłka nie są już zwykłe, nijakie, nieciekawe. Widzimy, że polski konsument odkrywa je na nowo, przekonuje się do nowych odmian, odkrywa smak, zdumiewa go ich chrupkość, nawet po kilku miesiącach przechowywania. Jako producenci cały czas się rozwijamy, stajemy się coraz lepszymi sadownikami. Efekty są bardzo widoczne, a badania konsumpcji tylko je potwierdzają” – mówi Karolina Dębska-Zeidler, sadowniczka, Gospodarstwo Sadownicze „Dębski-Sad”.

    Badania pokazują zmianę trendu

    spozycie_jablek_Polska
    Zdjęcie: PAP MediaRoom
    spozycie_jablek_Polska_maj
    Zdjęcie: PAP MediaRoom

    Konsumpcja jabłek spadała od lat. Już zima przyniosła zahamowanie spadku ilości konsumentów „rok do roku”. Trudno było mówić o zmianie trendu, ale już wtedy widać było 9,7 mln konsumentów regularnie spożywających jabłka. Ta grupa zwiększyła się „styczeń do stycznia” o 1,3 mln, do poziomu 30% populacji. Więcej o tym jak zatrzymano trend spadkowy w styczniowym materiale: Jabłko przestaje tracić – analiza wyników monitoringu konsumpcji Kantar Polska.

    „Jabłko wraca na stoły nie tylko jako zdrowa przekąska, ale też jako produkt, z którym ludzie znów się identyfikują. Także dlatego, że coraz częściej pojawia się ono w ważnych, pozytywnych kontekstach. Jabłko jest bardzo polskie, potrafimy o nie walczyć, protestować w jego obronie, było symbolem naszej prezydencji w Radzie UE, widzimy je często w rękach naszych sportowców” – wymienia Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenia Sady Grójeckie.

    Jabłku pomaga moda na polskie

    Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30%) i jabłka (29%). Szczegóły przedsezonowych badań w marcowym materiale: 10 mln Polaków chce jeść jabłka częściej.

    „Odbudowanie wizerunku jabłka to efekt pracy wielu środowisk. Współpracowaliśmy przy projektach: #GoodMove #ApetytnaPolskie #PolskieSuperowoce #MocPolskichWarzyw #WybieramPolskieJabłka i #1jabłkoDziennie. One razem tworzą dobrze uzupełniający się system wspierania producentów i kreowania zachowań konsumentów. Dobry wynik jest zwieńczeniem realizacji i wymiany doświadczeń wielu kampanii. Cieszmy się współpracą, zgraniem i oczywiście wynikami monitoringu konsumpcji” – dodaje Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

    Wiosna przyniosła pierwsze wzrosty

    W maju jabłko jadło 85% Polaków vs 81% w maju 2024 roku. Różnica jest duża, istotna statystycznie. Majowe i czerwcowe wzrosty ilości konsumentów jabłek nie są niespodzianką w kontekście wyników zimowych i marcowych deklaracji większych zakupów w sezonie. Niespodzianką jest natomiast ich skala i fakt, że dotyczą wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Szczegółowa analiza dostępna jest na stronie 1jablko.pl: Wiosna 2025 – pierwsze od 5 lat wzrosty ilości konsumentów jabłek, Kantar Polska.

    „Efekt uzyskany w wielu grupach odbiorców to zasługa synergii i spójności działań promocyjno-edukacyjnych. Współpraca jest kluczem do sukcesu, którego dziś miernikiem jest tak długo oczekiwany wzrost ilości konsumentów. Cieszy, że tak wiele środowisk producentów owoców i warzyw bierze odpowiedzialność za zdrowie kolejnych pokoleń Polaków” – podsumowuje Paulina Kopeć, Unia Owocowa.

    Jedno jabłko dziennie dla każdego

    Rosnie_liczba_konsumentow_jablek
    Zdjęcie: PAP MediaRoom

    Historyczny wzrost jest obserwowany we wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Wzrosła konsumpcja wśród kobiet i mężczyzn (w podziale na płeć). Wzrosła w większości przedziałów wiekowych i regionów Polski. We wszystkich przedziałach związanych z wykształceniem – wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym, zawodowym, średnim i wyższym. Wśród pracujących i wśród niepracujących (sytuacja zawodowa). We wszystkich przedziałach dochodów netto na osobę i na gospodarstwo domowe. Wreszcie, we wszystkich segmentach związanych z miejscem zamieszkania. Więcej osób je jabłka na wsi, więcej w miastach od 10 do 19 tys. mieszkańców, od 20 do 99, od 100 do 499 i więcej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, w tym w Warszawie.

    „Sektor dostrzega wartość realizowanej od kilku lat promocji. Postawiliśmy w niej na integrację środowisk i wielopoziomowe synergie. Jabłko korzysta dziś z doświadczeń grupy gatunków jagodowych i promujących się razem warzyw. Współpracuje ze sobą wiele organizacji i realizowanych równolegle kampanii. Angażują się plantatorzy, grupy, samorządowcy i administracja. Gratuluję pracy wykonanej w mijającym sezonie. Życzę konsekwencji. Plantatorzy owoców jagodowych realizują dziś VII edycje projektu „Czas na polskie superowoce!”. I trzeba powiedzieć, że jest to siedem lat „tłustych”. Mamy modę na codzienną konsumpcje, dobry wizerunek i stały wzrost ilości konsumentów. Korzystajmy z tych doświadczeń” – powiedział Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

    Fundusz Promocji Owoców i Warzyw

    Promocji jabłka w Polsce przyświeca idea współpracy wielu środowisk sadowników. Przykładem jest projekt „Jedno jabłko dziennie” realizowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Sady Grójeckie, Stowarzyszeniem Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, Związkiem Sadowników RP i Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw. Innym przykładem są realizowane dla całego sektora badania konsumpcji, dzięki którym wiemy, że wzrosty na rynku jabłek są faktem. Projekty finansowane są z Funduszu Promocji.

    „Warto być konsekwentnym. Mając sukcesy w kreowaniu zachowań zakupowych w kraju, łatwiej myśleć o budowaniu pozycji polskiego jabłka na rynkach międzynarodowych. Raz jeszcze gratuluję sadownikom przełamania wieloletniego trendu i pierwszych wzrostów w tak wielu segmentach” – podsumował Witold Boguta, wieloletni przewodniczący Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

    Wyniki prezentowane na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010+ Polaków w wieku 15+.

    • Badanie w dniach 9-14 maja 2025 r., w którym Kantar pyta respondentów m.in. o częstotliwość spożywania 21 gatunków owoców i warzyw w tygodniu poprzedzającym badanie.
    • Badanie w dniach 14-19 marzec 2025 r. Pytanie: Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas, poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?
    • Badanie w dniach 12-22 stycznia 2025 r. w ramach monitoringu konsumpcji.

    Fundusze Promocji

    Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.

    Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Źródło informacji: PAP MediaRoom za Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

    Małgorzata Trojanek-Zera

    Czytaj więcej

    „Smartfony na kółkach” w raporcie OSW o chińskiej motoryzacji

    2025-12-18

    Volkswagen zamknął fabrykę w Niemczech

    2025-12-17

    Ile kosztuje leczenie pacjenta w Polsce

    2025-12-15
    Czytaj również

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    2025-12-230 Views

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    2025-12-230 Views

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    2025-12-231 Views
    Nie przegap
    Świat 2025-12-23

    Mercosur: głosowanie w sprawie klauzul ochronnych przełożone na styczeń

    W Brukseli doszło do kolejnego zwrotu akcji wokół umowy handlowej z krajami Mercosur. Zapowiadane na…

    Chris Rea nie żyje. Zmarł w wieku 74 lat

    Nowy wariant grypy w Polsce. GIS: liczba zachorowań może się podwoić

    Wypadek w kopalni Pniówek. Zginęło dwóch górników

    Bądźmy w kontakcie
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    O Portalu
    O Portalu

    Twoje nowe źródło wiarygodnych informacji.
    Kultowa "Mapa Wydarzeń" powraca w nowej odsłonie.
    Największa baza lokalnych wydarzeń kulturalnych, sportowych oraz rozrywkowych.

    Codziennie aktualne informacje oraz nowe wydarzenia w Twojej okolicy na visinfo24.pl.

    E-mail: portal@visinfo24.pl

    Facebook X (Twitter) YouTube
    Kontakt

    Dział Sprzedaży i Marketingu
    marketing@visinfo24.pl

    Portal
    portal@visinfo24.pl

    Patronaty
    patronat@visinfo24.pl

    Adres Redakcji
    ZERA GROUP sp. z o. o.
    ul. Cieszyńska 434
    43-382 Bielsko-Biała

    Redaktor Naczelny
    Łukasz Zera
    Prezes Zarządu i Redaktor Naczelny

    Na skróty

    Polska

    Świat

    Gospodarka

    Kultura

    Rozrywka

    Sport

    Polityka Prywatności i RODO

    Reklama na portalu visinfo24.pl

    © 2025 ZERA GROUP sp. z o. o. | Designed by MARROB Studio Interactive.
    • Strona główna
    • Polska
    • Świat
    • Gospodarka
    • Kultura
    • Rozrywka
    • Sport

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.